Nooit een uitstekende beoordeling

Doeneke Erudiet
2

We raten wat af. Met likes. Met sterren.

Ik wil vijf van de vijf sterren. Voor een training. Voor een huizenruil. Voor mijn Facebookpagina.

En krijg ik vier uit vijf, dan baal ik. Dat moest beter!

Na een training met een teleurstellende evaluatie met vooral viertjes en geen enkele vijf stelt een collega-trainer mij gerust. Het ligt niet aan mij. Hij vermoedt dat de trainingsgroep uit gelovigen bestaat. Dit is de reden voor de ontbrekende vijfde sterren.

Hoe zit dat?

Gelovigen geloven niet in volmaaktheid van aardse zaken.

Zo maakt volgens de islam alleen Allah perfecte dingen. Dit betekent dat in alle, door mensen gemaakte, dingen een foutje moet zitten. Islamitische tapijtwevers maken dan ook opzettelijk een foutje in hun werk.

Ook volgens de christelijke leer is alleen God volmaakt. Streven naar volmaaktheid is dan ook een heidense valkuil. Je laat daarmee zien dat je God niet nodig hebt en je eigen god wil zijn.

Ik herken deze valkuil van streven naar perfectie. En daar wil ik dan de maximale vijf sterren voor krijgen … Hoogmoedswaanzin dus.

Laat ik me inspannen voor alleen aardse zaken. Dat is vast zalig!

 

Expres een foutje maken – Doeneke wil ’t proberen!

 

Expres een foutje maken typeert de perfectionist. Kijk eens hoe goed ik niet perfect kan zijn!

Over de gelovigen en de 10-en die niet gegeven worden; men zei (en zegt nu nog steeds wel eens): een 10 is voor God, een 9 voor de leraar en een 8 voor de goede leerling. Maar een 10 staat niet voor ‘perfect’, maar voor ‘uitstekend’, hetgeen betekend dat het maximale wordt geleverd dat redelijkerwijs van een leerling onder de gegeven omstandigheden mag worden verwacht. Ik heb ik mijn onderwijstijd wel eens een leerling een 12 gegeven voor een proefwerk (genetica). Die leerling, die later heel hoog scoorde in de Wiskunde-olympiade, presteerde veel meer dan redelijkerwijs …

Je hoeft zeker niet altijd te gaan voor een 10 of 5 *-en, maar de beoordelaar mag ook best oog hebben voor wat er redelijkerwijs …

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Erudiet
’s Avonds een vent, ’s ochtends een vent

Een kater. Geen zin. Doodsaai. Achteraf het online videootje van het college versneld kunnen afspelen. Een student heeft genoeg redenen om een college skippen. “Niet doen!” zegt Florence Gaillard. Al 30 jaar werkt zij als docent en studiecoach bij de Hogeschool van Utrecht. “Een betrokken student is de sleutel tot …

Doeneke Erudiet
Voor alle zielen

“Ich will euch trösten, wie einen seine Mutter tröstet”. Met natte ogen zing ik de mooiste zin uit ‘Ein Deutsches Requiem’ van Brahms. Samen met wel 300 andere zangers van dit meezingconcert. Een heerlijk troostrijk dagje uit. Het is 2 november en het is ‘Allerzielen’. Een rooms-katholieke herdenkdag. Op deze …

Doeneke Erudiet
1
In dit geval is er sprake van incontinentie

‘In dit geval is er sprake van incontinentie’. Daar gaan we. “’In dit geval’ betekent ‘hierbij’. ‘Is er sprake van’ betekent ‘is’. En weet je wat ‘incontinentie’ is?” “Ja, natuurlijk!” “Er staat dus eigenlijk ‘er is incontinentie’.” “Oh! Niet moeilijk dus?” “Nee, niet moeilijk. Er staan vooral wat moeilijke en …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten