Hi! It’s me!

Doeneke Digitaal
13

Naarstig zoek ik naar die ene foto op mijn telefoon. Gisteren komt dat leuke plaatje nog ongevraagd voorbij. En nu vind ik haar niet. Waar ga ik op zoek? Naar mijn app Galerij of naar Foto’s? En wat heeft AI deze keer voor mij in petto?


De app Galerij brengt me naar al mijn foto’s op mijn Android-telefoon. Met af en toe een streng uurtje Prullenbak blijft deze app lekker overzichtelijk.

De app Foto’s is mistig. Deze connect met de cloud. Ik snap niet helemaal hoe dit werkt. Regelmatig showt deze app mij – met een onbestemd muziekje op de achtergrond – een voor een foto’s van mij uit de krochten van de cloud. Als kers op de taart eindigt ze zo’n voorstelling met een collage van al die foto’s bij elkaar. Magic. Vaak vind ik het een gezellig tussendoortje. En soms zet het me aan tot – binnenkort toch echt – een rigoureuze digitale-foto-schoonmaak in de cloud.


Beide foto-apps pronken met Slimme categorieën: Mensen, Plaatsen en Dingen. Daarachter zit allemaal slimme AI.

Voor wat ontspanning ga ik graag naar de categorie Plaatsen. AI ordent daar al mijn gangen. Via foto’s en landkaarten herleef ik – heerlijk op de bank – digitaal mijn reisjes.

Nog niet zo slim is AI in de categorie Mensen. Op verzoek van mijn telefoon geef ik de Mens op de foto een naam. Heel vernuftig selecteert AI andere foto’s van diezelfde Mens en stopt ze in datzelfde mapje. Maar regelmatig belandt een foto van mij niet in het mapje met mijn naam, maar in het mapje van een ander Mens. AI ziet grote gelijkenis tussen haar en mij. Ik zie deze liever niet. Ik wil in mijn mapje. En AI maakt me in deze categorie helemaal gek als ze mij weer eens niet herkent op een foto en me opnieuw om een nieuwe naam verzoekt.

Voor de fun pak ik de categorie Dingen. In mijn overzicht staan mijn – kennelijk – belangrijkste Dingen: Tekst, Baby, Restaurant, Zee, Voedsel, Activiteit, Dineren, Bril, Hoofddeksel en Kleding. AI stoeit hier nog wat mee. Zo bevat het mapje Baby mijn foto’s van een twee maanden oude baby. Schattig. En ook eentje van een volwassen man. Ai. Maar inderdaad, hij heeft wel een klassieke babyface.


AI heeft training nodig. Maar hoe leer ik AI meer fijngevoeligheid bij de selectie van foto’s? Hoe leert ze dat het voor mij fijner is wanneer ik netjes in mijn eigen mapje terecht kom? En dat het wellicht grootschalige desastreuze gevolgen heeft als een volwassen man zichzelf in de Baby-map terugziet?

Hi – Doeneke wil ‘t proberen!

AI is geen hype. Over een paar jaar is slimmer leren werken met AI een feit zonder weerga. Hoe we zorgen dat we dan zelf aan de knoppen zitten? Dat lossen we op. Hand in hand met AI. Intussen ontstaat er op de beurs wel een klassieke techzeepbel. Zuckerberg is zo’n beetje de enige die verdient aan AI, meerkosten zijn daar lager dan de meeropbrengsten qua “we run adds”.

Onder Trump hebben Musk en Zuckerberg lippendiensten bewezen aan freedom of speech, maar eigenlijk de oorlog verklaard aan werkelijkheid en waarheid. Musk bemoeit zich ook nog eens intensief met Duitse verkiezingen. Volgens mij moeten we daar wat mee in Europa ook omwille van betrouwbare AI.

Mistral AI omarmt open source, anders dan in name only OpenAI met ChatGPT. Bij Mistral kan je hun AI downloaden naar eigen computers en data die je dan invoert blijven bij jou, gewoon veilig. Zou je gesloten AI van bedrijven met geheime sleutels op hun woord geloven als ze claimen data netjes behandelen?

Mistral AI gokt niet op steeds meer domme rekenkracht, maar focust op slimmere algoritmes en dat open source. Handig omdat dan ook slimme koppen van buiten het bedrijf met verbeteringen kunnen bijdragen.

I break the rules, to run adds. The Rule of 7 means that any potential customer should encounter some brand’s marketing messages, at least, seven times before making a purchase decision that brand is after 🤑

In de Financial Times lees ik dat iets wijst op een groeiende angst bij de big shots in tech bedrijven die niets willen weten van open source AI. Aan de ene kant blijkt open source technische voordelen te hebben, maar nadeel van die werkwijze is dat er veel minder geld mee is te verdienen. Dat die big shots daar niet voor voelen en toch bang zijn zegt veel over open source kwaliteiten.

Aan de andere kant geven die big shots enorme en razendsnel stijgende dollars uit aan hun persoonlijke beveiliging. Dat begrijp ik wel, met tientallen miljoenen zullen ze vanuit hun analyses met AI echt niet zonder reden smijten.

Teveel van een bepaald soort AI en de daarbij behorende dollar maakt niet iedereen gelukkig, helaas.

13 reacties

Laat een antwoord achter aan Onno de Rooij Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Digitaal
6
Ik wil het voor een prikkie

Ik wil het crèmepje dat me een frisse glow geeft. Die bh met bandjes die niet in m’n huid snijden … De reviews van vrouwen van mijn leeftijd zijn allemaal super positief. Ja, de gepersonaliseerde advertenties doen hun werk. Ik wil al die dingen. Nu. Meer dan ooit, want nu …

Doeneke Digitaal
7
Volg die kust

Ik houd van de kust. Ik voel me er al jaren thuis. De aanwezigheid van een zee of oceaan merk je flink wat kilometers landinwaarts. Lekker. Fris en toch zwoel. Ook aan planten en dieren merk je het. Als je er een beetje op let. ‘Kijk eens wat vaker naar …

Doeneke Digitaal
2
Ik verveel me

Ik verveel me, dus jij moet iets verzinnen*? In de tijd dat ik kind ben is er nog geen internet voor iedereen. De wereld is dan soms saai, of zo lijkt het toch. ‘Ga jij maar op het dak zitten met een bos uien, dan kun je lekker stinken’. Het …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten