Help een collecte

Doeneke Sociaal

“Wegsturen!” hoor ik een man roepen. De twee meisjes die nieuwsgierig de deur voor mij openden, komen terug met hun opa. “Wegsturen?” vraag ik. Ik beloon zijn grapje met een glimlach. “Inderdaad, wegsturen!” zegt hij aanvallend. De man beent tussen z’n kleindochters op mij af en gooit de deur in mijn gezicht dicht. Oké, dus toch geen grapje.

Ik loop naar de hoek van de straat en, letterlijk en figuurlijk op wat afstand, sta ik stil. Ik slik, adem diep in en weer uit. Gelukkig zie ik vanavond vooral veel heel vriendelijke en gulle mensen in deze straat. Die akelige opa op de hoek, met (natuurlijk?) de allergrootste tuin van de straat, blijkt een uitzondering. Ik neem een slokje water; het is nog steeds verzengend heet. Ik recht mijn rug en loop naar de volgende deur aan de overkant van de straat en bel aan.

Ik collecteer voor Natuurmomenten. Voor veel meer wilde bloemen. Het is mijn tweede jaar als collectant.

Vorig jaar was ik als collectant onder de indruk van de diversiteit aan deurbellen, de chaos in de halletjes én de zoektochten naar geld. Die verwondering is nu minder. Wel vind ik stickers ‘NEE, geen collectes’ opnieuw wat raar. Mensen hebben zo hun voorkeuren, maar alle goede doelen ineens afwijzen … of begrijp ik iets verkeerd?

Nieuw dit jaar op mijn collectebus zijn stickers met betaalcodes; met je smartphone doneer je zo vliegensvlug geld via de iDEAL QR-code of de Tikkie-code. Anno 2019 kom je dus niet zomaar meer weg met ‘sorry, ik heb geen kleingeld’.

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt deur tot deur. Een aantal mensen scannen de code en storten vrolijk en opgelucht hun donatie. Misschien beraden zij of anderen zich op een nieuwe, eigentijdser, ‘collecte-smoes’ dan ‘sorry, ik heb geen kleingeld’ voor naar een volgende collectant. Dat ga ik in 2020 zien, denk ik.

Opgewekt blijf ik ook bij onze lokale coördinator aan wie ik mijn volle collectebus bezorg. Na haar telling meldt zij dat ik mooi veel heb opgehaald!

Rest één tip. Wil je niets geven? Prima. Gouden regel voor elke collectant ‘Blijf altijd vriendelijk, ook als iemand niets wil geven’. Iemand zei me aan haar deur “Nee, ik doneer niet, maar wat geweldig dat jij dit collecteren doet!”. Ook daar worden mensen blij van.

 

Collecteren 2020 – Doeneke wil ’t proberen!

 

Link naar de post over mijn eerste keer collecteren

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Sociaal
3
Hoe lang moet je wachten?

Ik sta te wachten bij de basisschool. Ik ben midden dertig. Ik hoor geroddel over een andere moeder. Haar man is overleden. Ze staat er alleen voor, met twee jonge kinderen. Figuurlijk dan, zegt een andere moeder mij, met een veelbetekenende blik. Ik begrijp haar niet en vraag naar wat …

Doeneke Sociaal
10
Hoe gaat ’t met de liefde?

Soms gaat het echt lekker met alles, dus nooit voor iedereen overal en altijd. Ik lees een stukje over de liefde en iets bedekken. Het is geen nieuw stukje. Het gaat over liefde, bedekken en een mantel. Het stukje gaat over oud zeer. Over iets wat we eigenlijk allemaal met …

Doeneke Sociaal
9
Wat doen we met almacht?

Eén ding is zeker, luisteren is een kunst. Machtsmensen zijn er dol op. Luisteren! Van andere stervelingen, die naar hem of haar luisteren. Macht hebben om mensen naar jou te doen luisteren waarna ze aan jou gehoorzamen, wie wil dat nou niet? Een jaartje terug komt een frisse Amerikaanse leider …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten