Ai, ai, ai?

Doeneke Digitaal

‘Dat is toch iets met robots?’, hoort mijn zoon vaak als hij zegt dat hij ‘Kunstmatige Intelligentie of Artificiële Intelligentie of Artificial Intelligence (AI)’ studeert. Af en toe maakt iemand zich direct angstig uit de voeten.

Horrorverhalen over AI doen de ronde. Dat computers, in welke vorm dan ook, straks al onze beslissingen overnemen, ons beheersen en ons uiteindelijk helemaal overbodig maken. Griezelig.

Maar zo ver is het nog niet. “Een computer wordt dan wel steeds intelligenter, maar het mist iets wezenlijks van de mens: een bewustzijn. En ons bewustzijn is het f***ing raarste dat er is! We weten niet hoe ons bewustzijn werkt en kunnen het dus niet in een computer implementeren. Maar het kan dat straks een computer zelf een bewustzijn ontwikkelt of dat wij het kunnen maken”, aldus mijn zoon. Griezelig. Niet mijn zoon, maar het idee. Griezelig.

Ik besluit om niet bang voor AI te zijn. Angst is geen goed kompas. Ik wil beter begrijpen wat AI is, hoe AI werkt en, waar gepast, AI leren vertrouwen.

Wat is AI?

AI gaat over ‘Machine Learning’ en dat betekent ‘automatisch leren’. Automatisch is ook griezelig.

Een definitie van AI is: ‘het vermogen van een systeem om externe gegevens correct te interpreteren, om te leren van deze gegevens, en om deze lessen te gebruiken om specifieke doelen en taken te verwezenlijken via flexibele aanpassing.’

De AI-stappen

Voorbereiding:
Θ Je stelt een doel – wat wil je dat de computer kan?

Θ De programmeur schrijft een algoritme (stappenplan, structuur, instructies) in computertaal (code). Dit algoritme geeft de structuur aan van het neurale netwerk (vergelijkbaar met de structuur van de hersenen) in de computer. Ook bevat het algoritme trucjes die de computer helpen leren. De computer is nu klaar om te leren.

Θ Je geeft de leer- of trainingsdata – juiste gegevens, het te leren materiaal

Θ Het neurale netwerk leert door het verwerken van de trainingsdata. Hij past zijn neuronen zo aan dat hij het doel kan bereiken. Ook al is de computer door een mens geprogrammeerd, we weten niet precies hoe en wat de computer leert.

Gebruik:
Θ Je geeft input – je geeft de computer een opdracht

Θ Het neurale netwerk verwerkt de input. Dit verwerken doet hij, voor een deel, op een zichzelf geleerde manier. Omdat we niet weten wat er precies gebeurt in de computer, noemen we de verborgen ‘ruimte’ tussen de input en output ook wel de black box. Hij heeft op eigen houtje structuren veranderd om sneller en beter te presteren.

Θ Je krijgt output

In AI helpt de mens de computer met het kunstmatig ontwikkelen van cognitieve vaardigheden. Vervolgens doet de computer er zelf nog een, mysterieus, schepje bovenop en maakt zichzelf nóg intelligenter. Hyper snel en hyper veel, maar welke kant op? Die blackbox … Griezelig.

En wat als AI een bewustzijn ontwikkelt … We kunnen er ons maar beter mee bemoeien. Liefde en lekker eten geven – zoals aan mijn zoon. Daar worden wij mensen mooier van. Liefde zit niet in de ‘natuur’ der dingen van AI. Wie weet krijgt AI dan ook gevoel voor ons – en onze liefde! 

Jouw invloed op AI

We kunnen zelf (!) aan de knoppen zitten! Vanuit ‘Explainable AI’, ‘Responsible AI’ of ‘Deep Learning’. Met een team van gebruikers -soms met eenzelfde professie of soortgelijk belang- én een ICT-er voor het technische gedeelte et cetera, doorloop je de AIstappen. Als team. Samen bepaal je het doel, lever je de juiste trainingsdata en ontwar je het neurale netwerk. Van en voor jezelf. Zo begrijp en leer je hoe de computer leert en input verwerkt. Van, voor en met jou. Als team. En met die kennis kun je de computer bijsturen, maak je jouw werk beter én AI weer slimmer en mooier … En de wereld van onszelf.

Die AI moet wel weten wie hier de baas is en blijft … AI past ons mensen. AI als eigendom van ons – dus nooit andersom!

AI – Doeneke wil ’t proberen!

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Digitaal
Gewoon meten?

Ik ga met vakantie en ik neem mee … Maar kan ik wel weg? En kan ik straks weer terug? Moeten we bij die nieuwe golf opnieuw in lockdown? Mijn gevoel zegt ‘denk positief’: het komt wel goed. Ratio zegt … meten is weten. De lijn van onze huidige coronabesmettingen-grafiek …

Doeneke Digitaal
Skippen of slikken en klikken

Gretig klik ik op de link met de zin: ‘deze gruwelijke vondst doet deze vrouw wanneer ze een foto van haar gezin ontwikkelt’ … De zin maakt mij knetter nieuwsgierig. Ook al vermoed ik weer teleurstellende opgeklopte lucht, ik klik toch. Eventjes kijken wat voor iets gruwelijks de vrouw vond …

Doeneke Digitaal
Lekker leren op afstand?

Mijn neefje studeert af. Deze week in Delft. Technische natuurkunde. Uit het hele land vrienden en familie? Helaas. Corona laat geen ruimte voor een gezellig live spektakel. Onwezenlijk en eigenlijk gewoon jammer, rest alle geïnteresseerden enkel een livestream. Intussen nemen, overal in Nederland, ouders van jonge kinderen – thuis – …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten