leuk geschreven Doeneke!
Hoe je je ergernissen beschaafd uit en misschien zelfs irritant gedrag verandert
- Door: Doeneke
- Categorie: Doeneke Sociaal
“Gatverdamme! Nu heb je alwéér de vieze kopjes op tafel laten staan… Dat doe je ook altijd! En dan moet ík ze zeker weer opruimen? Ik ben je sloofje niet!”
Constructieve feedback geven. Dat vind ik lastig. Zowel thuis als op het werk.
Ik ken de regels van feedback – op gedrag. Lekker logisch zolang je de regels leest. Maar alles fijnzinnig toepassen in de praktijk? Auw alom!
Feedback geven
Dit zijn de regels:
A. Geef feedback alleen over een aspect van gedrag dat veranderbaar is – dus blijf genuanceerd, de ander heeft echt ook wel kwaliteiten…
B. Doe het zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen – dus niet opsparen waardoor je emotioneel op knappen staat
C. Vermijd woorden als nooit, niemand, altijd, weer, … – da’s wel lekker om te doen maar niet effectief want de ander gaat de nadruk leggen op de uitzondering “gisteren had ik wel…”
D. Streef naar een dialoog – dus niet in de standje-geef-modus, de ander mag ook reageren
Dit zijn de stappen in feedback:
1. Beschrijf specifiek en feitelijk het gedrag van de ander dat je hebt waargenomen –“Ik zag dat je vieze kopjes op tafel hebt laten staan”
2. Geef het gevoel en effect aan dat het gedrag bij jou opriep –“Ik erger me eraan, omdat ik dat niet gezellig vind” / “Ik voel me als een sloof behandeld”
3. Check bij de ander of ie nog aangehaakt is –“Wat vind je ervan?” / “Begrijp je het effect op mij?”
4. Kom tot een dialoog over het gewenste gedrag – De ontvanger: “Prima en sorry, vanaf nu zet ik de vuile kopjes in de keuken” (= topscore) / De gever: “Ik verwacht van jou dat jij de volgende keer de kopjes in de keuken zet” (= het proberen waard)
En dit allemaal met een neutrale toon en uitstraling…
Helaas is een extra regel in feedback dat de ontvanger zelf mag bepalen wat hij met de feedback gaat doen… Wellicht dus allemaal verspilde moeite…
Feedback ontvangen
Natuurlijk sta ik open voor feedback van anderen. Ik wil toch kunnen leren en veranderen?! Er zijn wat regels voor houvast bij het incasseren van die narigheid:
A. Interpreteer feedback niet als een aanval op jou als persoon – da’s verdomd lastig
B. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging – tel tot tien
C. Probeer de feedback te begrijpen – vraag neutraal nieuwsgierig (knap!) door
D. Beoordeel de feedback – is het niet alleen maar klinkklare onzin?
E. Bedank de feedbackgever – echt top als je dat kan opbrengen
Complimentjes zijn ook feedback. Daar ben ik dol op. Wat mij betreft zijn daar geen regels voor. Strooien maar!
Feedback geven en ontvangen – Doeneke wil ’t proberen!