Hoe je je ergernissen beschaafd uit en misschien zelfs irritant gedrag verandert 

Doeneke Sociaal
3

“Gatverdamme! Nu heb je alwéér de vieze kopjes op tafel laten staan… Dat doe je ook altijd! En dan moet ík ze zeker weer opruimen? Ik ben je sloofje niet!”  

Constructieve feedback geven. Dat vind ik lastig. Zowel thuis als op het werk.  

Ik ken de regels van feedback – op gedrag. Lekker logisch zolang je de regels leest. Maar alles fijnzinnig toepassen in de praktijk? Auw alom!

Feedback geven 

Dit zijn de regels: 

A. Geef feedback alleen over een aspect van gedrag dat veranderbaar is – dus blijf genuanceerd, de ander heeft echt ook wel kwaliteiten…  

B. Doe het zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen – dus niet opsparen waardoor je emotioneel op knappen staat 

C. Vermijd woorden als nooit, niemand, altijd, weer, … – da’s wel lekker om te doen maar niet effectief want de ander gaat de nadruk leggen op de uitzondering “gisteren had ik wel…” 

D. Streef naar een dialoog – dus niet in de standje-geef-modus, de ander mag ook reageren  

Dit zijn de stappen in feedback:   

1. Beschrijf specifiek en feitelijk het gedrag van de ander dat je hebt waargenomen –Ik zag dat je vieze kopjes op tafel hebt laten staan” 

2. Geef het gevoel en effect aan dat het gedrag bij jou opriep –Ik erger me eraan, omdat ik dat niet gezellig vind” / Ik voel me als een sloof behandeld” 

3. Check bij de ander of ie nog aangehaakt is –“Wat vind je ervan?” / “Begrijp je het effect op mij? 

4. Kom tot een dialoog over het gewenste gedrag – De ontvanger: “Prima en sorry, vanaf nu zet ik de vuile kopjes in de keuken” (= topscore) / De gever: “Ik verwacht van jou dat jij de volgende keer de kopjes in de keuken zet” (= het proberen waard) 

En dit allemaal met een neutrale toon en uitstraling… 

Helaas is een extra regel in feedback dat de ontvanger zelf mag bepalen wat hij met de feedback gaat doen…  Wellicht dus allemaal verspilde moeite…

Feedback ontvangen 

Natuurlijk sta ik open voor feedback van anderen. Ik wil toch kunnen leren en veranderen?! Er zijn wat regels voor houvast bij het incasseren van die narigheid: 

A. Interpreteer feedback niet als een aanval op jou als persoon – da’s verdomd lastig 

B. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging – tel tot tien 

C. Probeer de feedback te begrijpen – vraag neutraal nieuwsgierig (knap!) door 

D. Beoordeel de feedback – is het niet alleen maar klinkklare onzin? 

E. Bedank de feedbackgever – echt top als je dat kan opbrengen

Complimentjes zijn ook feedback. Daar ben ik dol op. Wat mij betreft zijn daar geen regels voor. Strooien maar!  

Feedback geven en ontvangen – Doeneke wil ’t proberen! 

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Sociaal
5
Alles kan

“Bah, jij stinkt naar rook”, zegt de buurvrouw. Ik geneer me, terwijl ik er niets aan kan doen. Ook ruik ik het zelf nauwelijks meer. Ons huis staat altijd blauw van de sigarettenrook. Vol Roxy Dual van mijn moeder en Zware Van Nelle van mijn vader. Ik woon daar. En …

Doeneke Sociaal
2
Ze is vrij

Deze week komt ze vrij. Het laatste beeld van haar staat nog scherp op mijn netvlies. Ze draagt een grijze joggingbroek. Met een grote vlek van achteren. Roodbruin is die vlek. Ze is in gevangenschap dan. De aard van die vlek beangstigt mij. En nu is ze terug vrij. Als …

Doeneke Sociaal
Stop! Hou op!

“Stop hou op ik vind het niet meer leuk!” zegt ze. Hij dolt met haar. Voor de leuk. Zij is drie. Hij is in de vijftig. Hij stopt meteen. Haar zin is super effectief. Wow! Die zin heeft iets magisch. De neutrale-ik-boodschap ‘stophouopikvindhetnietmeerleuk’ leren kinderen al vroeg. Op het kinderdagverblijf. …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten