’s Avonds een vent, ’s ochtends een vent
- Door: Doeneke
- Categorie: Doeneke Erudiet

Een kater. Geen zin. Doodsaai. Achteraf het online videootje van het college versneld kunnen afspelen. Een student heeft genoeg redenen om een college skippen.
“Niet doen!” zegt Florence Gaillard. Al 30 jaar werkt zij als docent en studiecoach bij de Hogeschool van Utrecht. “Een betrokken student is de sleutel tot succes”. Florence deelt graag haar studietips.
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞
Tip 1: Verzuim nooit een college
Een student die altijd komt, haalt zijn studie uiteindelijk wel.
∞ Je krijgt hints en tips over de toets.
Spits je oren. Wat vindt de docent belangrijk? Vaak herhaalt hij belangrijke zaken tijdens een college.
∞ Je mist niets en bent altijd bij.
Een docent deelt achteraf, online, meestal minder of andere informatie.
∞ Je krijgt motivatie en steun.
Je krijgt een band met je medestudenten. Deze emotionele band vergroot je motivatie en leervermogen. En je houdt elkaar bij de les.
Je creëert goodwill bij de docent. De docent (her)kent jou en is, in geval van nood, sneller bereid iets voor je te betekenen.
Tip 2: Maak altijd aantekeningen tijdens een college
∞ Je blijft geconcentreerd.
Om aantekeningen te maken moet je opletten.
∞ Je neemt de stof beter op.
Omdat je je motoriek betrekt, beklijft de stof beter.
∞ Je houdt tijd over.
Achteraf hoef je de PowerPoint of het videootje van het college niet meer te bekijken.
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞
Train jezelf in het maken van aantekeningen. Vertrouw erop dat je het kunt.
‘Ik kan het tempo niet bijhouden’ of ‘mijn pols doet zeer’ is maar voor even. Bedenk en gebruik handige afkortingen.
Heb geduld en zet door. Na een half jaar heb je het in de vingers. Een waardevolle investering!
Tip 3: Geef je studie altijd prioriteit
Besteed je minder tijd aan je studie en staat deze ‘op een laag pitje’? Maak dan keuzes. Doe dan, bijvoorbeeld, twee vakken serieus in plaats van vijf vakken maar een beetje.
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞
Tips voor de oudere betrokkenen
Wat doe ik als ouder van een student? Hoe zorg ik ervoor dat mijn jongvolwassene deze studietips netjes toepast?
Florence adviseert de regie aan de student over te laten. Wel kun je, bij tenenkrommende resultaten, de wijze-ouder-vraag stellen: “Op welke manier kan ik je ondersteunen?”
Ik verwacht het antwoord “NIET!”
Ik kies bij mijn studerende zoon voor ‘contentdripping’. Heel modern. Gedurende een aantal weken lek ik terloops de waardevolle tips. Gedoseerd. Niet belerend. Gewoon losjes betrokken. En ik beperk mijn, liefdevolle doch snel irritante, toepassing van ‘de kracht van herhaling’.
Verstandig – Doeneke wil ’t proberen!
Geen reacties