Kunstmatige intelligentie voor meisjes?

Doeneke Digitaal

“Ik ben niet zo van dat digitale”. Ik spreek een succesvol ondernemer in leren & ontwikkelen. Een mensenmens. Ze spreekt ‘dat digitale’ uit als iets smerigs, en ook als iets beangstigends. Al ‘dat digitale’ besteedt ze uit. Aan computernerds. Jammer.

Net als iedereen is zij wél van ‘dat digitale’. Op natuurlijke wijze. Op haar laptop en smartphone. Ongemerkt. De hele tijd. Bijna altijd …

Ik herken haar weerstand. Vier associaties. Digitaal = cijfers. Cijfers = wiskunde. Wiskunde = voor andere mensen. Dus … digitaal = niet voor mij. Jammer.

Onlangs las ik interview met Stephanie Shirley, een IT-legende van nu 86 jaar. Een echte nerd. Zij richtte in het begin van de jaren zestig in Groot-Brittannië een softwarebedrijf op met uitsluitend vrouwen. Omdat ‘er al genoeg mannen in die sector werkzaam zijn’. Dat was zo en is nog altijd zo. Jammer, vindt Stephanie. Zij roept vrouwen op om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van AI -Artificial Intelligence-. Omdat ‘we anders uiteindelijk alleen maar systemen hebben die zijn toegesneden op mannen’. Jammer.

Dé digitale trend AI is in de basis mensenwerk. AI snakt naar techneuten. AI snakt naar mensenmensen. Voor ontwikkeling en implementatie van AI, voor en van iedereen. Zodat onze intelligente machines, software en apparaten praktisch én mooi werken. AI met mensen en voor mensen. Alle mensen.

Ik verzamel AI-kennis. Zo word ik straks mede-architect van mooie AI. Met een techneut voor het wiskundig recept – het algoritme – lekker samenwerken aan AI? Echt iets voor mij, jou en iedereen.

Voor iedereen in leren & ontwikkelen is er goed nieuws. Het mooiste en meest persoonlijke onderwijs van onze nabije toekomst, vraagt om menselijke docenten mét AI.

AI ook voor meisjes – Doeneke wil ’t proberen!

 

Terug naar de basis van AI? Lees Doeneke’s eerdere AI-post. Of volg de gratis Nationale AI-cursus .

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Digitaal
3
Kiezen kan je leren

‘Wil je hagelslag of pindakaas op je boterham?’ Ze maakt het haar zoon gemakkelijk met haar keuze vraag. Hij kiest pindakaas. De vraag ‘wat wil je op je boterham?’ werkt slecht bij hem. Bij zo’n open vraag loopt hij in zijn hoofd alle broodbeleg-opties in hun keukenkastjes en koelkast langs. …

Doeneke Digitaal
1
Bridge & biceps

“Wat doe jij voor een sport?” vraag ik ‘m. Zijn overhemd spant opvallend strak over de biceps. “Ik bridge twee keer per week,” antwoordt hij. Ik krijg achterdocht. Op dezelfde vraag, jaren terug, tuin ik in het antwoord ‘ik doe matrassensport’. Dat blijkt geen judo. Maar seks. Ha ha. ‘Bridge’ …

Doeneke Digitaal
2
Handig met hoodies

“Ik ben heel handig”, begint hij met een uitdagende blik. Hij hangt scheef onderuit in zijn stoel en houdt z’n handen in de zakken van zijn hoodie. We oefenen een sollicitatiegesprek. “Heel handig zeg je. Waar blijkt dat uit?” vraag ik als oefen-werkgever. “Nou, zonder contactsleutel krijg ik elke scooter …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten