Waar vind je werkpret? -Estafette interview 3- Noura

Doeneke Werkpret
1

Onvermoeibaar vriendelijk glimlachend heen- en weer lopen op een smal pad met vele obstakels: een nauwsluitend uniform, passagiers, griezelig uitpuilende bagagevakken, collega’s en turbulentie … En dan uitrusten op een bounty-eiland ver van huis … Hoe is het eigenlijk om stewardess te zijn?

Noura is 33 jaar en werkt sinds 2007 als stewardess bij KLM.

Welk werk doe jij?

Ik ben een eenbander. Deze term slaat op het aantal strepen op je mouw en geeft de functie binnen de crew aan. Ik serveer de passagiers in de economy class.

Hoeveel uur ben je per week met je werk bezig?

Bij KLM werken we in percentages: 100%, 80%, 67% en 50%. Ik vlieg 100% en dat is te vergelijken met een 40-urige werkweek.

Ik vlieg zowel Europese als intercontinentale vluchten. Tijdens intercontinentale vluchten maak ik veel werkuren achter elkaar. Op de bestemming heb ik dan verplichte rust. Hoeveel rustdagen is afhankelijk van het aantal vlieguren, het tijdsverschil en ook wanneer er weer een vlucht terug naar Nederland gepland staat.

Als ik weer thuis ben heb ik reisverlof. Dit zijn de dagen die ik vrij krijg voor de reis die ik heb gewerkt. Het aantal dagen is afhankelijk van de zwaarte van de reis voor mijn lichaam.

Europese vluchten worden minder gecompenseerd in vrije dagen dan intercontinentale vluchten aangezien er nauwelijks tot geen tijdsverschil is en de vluchten korter duren.

Een groot pluspunt is, dat ik mijn rooster zelf samenstel. Ik plan zo’n twee maanden van te voren mijn rooster. Ik vraag reizen aan omdat ik op bepaalde dagen thuis wil zijn, maar ook omdat ik bepaalde bestemmingen leuker vind dan andere. Hierdoor heb ik veel grip op zowel mijn werk als mijn privé leven.

Hoe ben je in dit werk verzeild geraakt?

Als kind wilde ik al stewardess worden. Het hoogtepunt van de vakantie was voor mij om op Schiphol rond te lopen. Ik vond het fascinerend hoe druk en levendig het daar was. Op mijn 22-ste heb ik gesolliciteerd nadat een vriendin, die al bij KLM werkte, mij het laatste zetje gaf.

Wat moet je per se in huis hebben om dit werk te doen?

Je moet het leuk vinden om dienstverlenend te werken. Als gastvrouw/ gastheer ben je er om voor de passagiers een aangename en comfortabele reis te verzorgen. Ook moet je flexibel zijn. Geen vlucht is hetzelfde. Je moet je snel kunnen aanpassen aan een nieuwe situatie. Dit kan tijdens de vlucht zijn als er zich een medisch incident voordoet, maar ook als je op locatie bent en er een vlucht gecanceld of vertraagd is, waardoor je schema verandert en je later dan gepland thuis bent. Het spreken van verschillende vreemde talen is natuurlijk een pre. Een goed niveau van de Engelse taal is een strikte voorwaarde.

Kun je oud worden in dit werk?

Ik zie mijzelf dit beroep uitoefenen tot aan mijn pensioen. Echter niet in dit percentage. Op den duur wil ik graag wat minder vliegen zodat ik wat meer tijd heb na een reis om tot rust te komen.

Wordt je waarde en inzet voldoende gewaardeerd?

KLM is een fijn bedrijf om voor te werken. Binnen de functies aan boord zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien. Je kunt binnen KLM een dubbele functie bekleden: een boordfunctie in combinatie met een grondfunctie bij bepaalde kantoorafdelingen. Zit je in je huidige functie op de goede plek, dan zijn er vele ‘skills’ waarin je je kunt ontwikkelen. Zo zijn er lessen die je kunt volgen op het gebied van yoga, gezond eten en ook bijvoorbeeld management skills.

Wat is voor jou een topdag op je werk?

Een topdag heb ik als de samenwerking met mijn collega’s goed verloopt en we onderling een goede werksfeer hebben tijdens de vlucht. En als aan het einde de passagiers mij bedanken voor de goede service en de fijne vlucht. Dat geeft een goed gevoel voor het harde werk dat ik samen met mijn collega’s heb geleverd.

Wanneer ga je met tegenzin naar je werk?

Ik ben geen ochtendmens. De eerste Europese vluchten hebben 05:30 uur als aanmeldtijd. Dit betekent voor mij dat ik tussen 04:00 en 04:30 uur moet opstaan. Wat deze pijn een beetje verzacht is dat het op Schiphol om deze tijd al een drukte van belang is. Mensen die net als ik een vroege dienst hebben, passagiers die vroeg aanwezig zijn voor hun vlucht en mensen die met de trein op reis gaan via Schiphol. Dan denk ik altijd; gelukkig ben ik niet de enige die zo vroeg heeft moeten opstaan.

Waar lig je wakker van?

Grote zorgen maak ik mij niet. Als de vlucht voorbij is, is ook het werk klaar. Dat is één van de pluspunten van mijn werk: ik neem nooit werk mee naar huis. Soms schiet ik wel eens wakker en bedenk ik mij dat ik de passagier op 15 b nog een koffie had beloofd maar dat totaal vergeten ben …

Wanneer heb je voor het laatst op je werk gelachen?

Tijdens mijn laatste vlucht. Ik maak altijd lol met mijn collega’s ik probeer van elke vlucht een feestje te maken, zowel voor de passagiers als onderling met mijn collega’s.

Hoe zorg jij voor jezelf?

Met dit werk is het heel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Door elke week in een andere tijdzone te leven, minimaal één keer per week een nacht over te slaan en maar hopen dat je kunt slapen, is een gezonde lifestyle aan te raden. Door minimaal twee keer per week te sporten en gezond te eten probeer ik mijn lichaam positief te beïnvloeden. Slapen is een aspect waar iedere stewardess vroeg of laat problemen mee krijgt. Het gaat bij mij nog redelijk goed, maar er zijn periodes dat ik nachten naar mijn plafond lig te staren. Inmiddels probeer ik mij daar niet meer zo druk om te maken, er komt altijd wel weer een moment dat ik in slaap val.

Alles opgeteld: hoeveel werkpret heb jij op een schaal van 1 tot 10?

Een 9. Ook in mijn werk zijn er aspecten die ik minder leuk vind, maar die vallen in het niets bij alle leuke punten van mijn baan. Ik zou geen andere baan willen!

Wat is/ zijn jouw ultieme werkpret-tip(s)? Of: wat is de beste werktip die je ooit hebt gekregen van iemand anders?

Toen ik begon met vliegen vertelde een collega mij dat we betaald worden om de wereld te zien en zo zie ik het ook echt! Ik heb al zoveel mooie plekken mogen bewonderen op de wereld en dat wordt mogelijk gemaakt door mijn werk!

Vliegen met collega’s – Doeneke wil ’t proberen!

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Werkpret
1
We

Onderdanigheid bij economische activiteiten lijkt hem niks. Slimmer én minder werken. Dat lijkt ‘m wel wat. Met volop vrije tijd voor waardevolle zaken. Met z’n allen voor elkaar en voor ons onszelf. We delen, huren en lenen. Van alles. Spullen, diensten, talenten. Ja, zo’n ‘wij-economie’ lijkt een puik plan. Tot …

Doeneke Werkpret
5
Een schat aan onervarenheid

Seen it, been there, done that? De onbevangenheid van jongeren maakt jaloers. Wat doe je met in jouw geheugen bergen kennis over wat er allemaal wel en niet kan? Ervaring als rem bestaat. Die valkuil zie je niet zodra je, door die rem, nieuwe ontwikkelingen vermijdt. Routes na encyclopedieën van …

Doeneke Werkpret
3
Wat een nacht

Me onderdompelen in het bruisende nachtleven lukt zelden. Zo rond 23:00 uur vind ik mijn bed lekkerder. En dat is nu net de starttijd van uitgaan in de nacht. Je kunt niet alles hebben. Ik ben een ochtendmens. Voor zessen mijn bed uit, is een eitje. ’s Ochtends krijg ik …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten