Waar vind je werkpret? -Estafette interview 1- Annet

Doeneke Werkpret
2

Irritante ouders, jengelende kinderen, merkwaardige collega’s, weer een onderwijsvernieuwing, laag salaris… Wie gaat er nou voor een basisschoolklas staan? Doeneke interviewt mensen over hun werk. Wat doe je, waarom en wat levert het je op? Werkpret?

De aftrap doet Annet, 50 jaar en sinds 2003 leerkracht basisonderwijs. Nu werkzaam op een basisschool met een nieuw onderwijsconcept: kinderen van het speciaal basisonderwijs en het reguliere basisonderwijs bij elkaar in één school.

Welk werk doe jij?

Ik ben leerkracht/coach van een stamgroep van 21 kinderen, met wie ik de dag start en afsluit. Ik geef lessen in de vakken waar mijn interesses en kwaliteiten liggen. Dit zijn taal, lezen, muziek, textiele werkvormen en de kinderen begeleiden op het werkplein. Ik ben teamleider en gedragsspecialist.

Hoeveel uur ben je per week met je werk bezig?

Mijn werkweek bestaat uit 4 dagen op school, meestal van 8 tot 18 uur. Daarnaast is mijn vrije dag vaak voor de helft van de tijd gevuld met werk voor school. In de avonduren, weekenden en vakanties ben ik ook veel aan het werk. Ik durf het aantal uren nooit te tellen…

Hoe ben je in dit werk verzeild geraakt?

Ik heb eerst conservatorium klassiek gitaar gedaan en 8 jaar mijn particuliere muziekpraktijk gehad. Toen de, ruim 2- jarige deeltijdopleiding van de PABO. Na 3 jaar invalwerk heb ik een vaste baan. Als werkgroep lid was ik betrokken bij de realisatie van de bijzondere school waar ik nu werk. En sinds de opening van de school, anderhalf jaar geleden, werk ik hier.

Wat moet je per se in huis hebben om dit werk te doen?

Natuurlijk heb je een PABO diploma nodig. Dit nieuwe type school is een professionele, lerende organisatie. En dat vraagt constante reflectie, feedback, ontwikkeling en flexibiliteit van de medewerkers.

Kun je oud worden in dit werk?

De werktijden zijn niet zoals het lijkt: lekker vroeg naar huis en veel vakantie. Ik heb zelden een échte pauze (zonder kinderen). Een burn-out ligt op de loer. Oud worden in dit vak is niet eenvoudig. Mijn passie voor werken met kinderen maakt dat ik het volhoud.

Wordt je waarde en inzet voldoende gewaardeerd?

Binnen de school wordt mijn inzet erg gewaardeerd. We geven elkaar veel positieve feedback. Er zijn voldoende mogelijkheden om bij te scholen. Ontwikkelmogelijkheden zoals in het bedrijfsleven zijn er nauwelijks. Na mijn Master Gedragsspecialist heb ik een klein beetje meer salaris gekregen. Een volgende stap zou zijn: directeur worden. Maar daar moet dan wel je ambitie liggen. Salaris is een aandachtspunt.

Wat is voor jou een topdag op je werk?

Als ik alle kinderen heb kunnen “zien” en ze nét een stapje verder heb kunnen helpen in hun sociale of cognitieve ontwikkeling.

Ook word ik blij van studiedagen. Met het hele team bezig met de belangrijke zaken voor de school. Op normale schooldagen hebben we hier geen ruimte en energie voor.

Wanneer ga je met tegenzin naar je werk?

Als collega’s afwezig zijn en er geen vervangers zijn. Kinderen worden dan verdeeld over de andere groepen en dan heb je extra kinderen in je groep. Dit gebeurt steeds vaker.

Waar lig je wakker van?

Van de problemen die sommige kinderen hebben in hun thuissituatie. En als er heel veel extra -administratief- werk af moet.

Wanneer heb je voor het laatst op je werk gelachen?

Ik lach elke dag met de kinderen en met de collega’s. En natuurlijk op de catwalk in mijn carnavalsoutfit.

Hoe zorg jij voor jezelf?

Ik sport 4 keer per week: sportschool, rennen, tennis en yoga. Ik zing en lees. Als er tijd over is speel ik zelf gitaar. Gelukkig zijn mijn kinderen uit huis en doet mijn partner een groot deel van het huishouden.

Alles opgeteld: hoeveel werkpret heb jij op een schaal van 1…………10 ?

8

Wat is/ zijn jouw ultieme werkpret-tip(s)? Of: wat is de beste werktip die je ooit hebt gekregen van iemand anders?

Neem tijdens het werk af en toe de tijd om even helemaal NIETS te doen.

 

Elke dag lachen en af en toe tijdens het werk niets doen – Doeneke wil ’t proberen!

 

 

Dag Annet, wat een positief verhaal. Als leerkrachten staan jullie onder grote (werk)druk, dat lijkt me erg zwaar. Maar de andere kant van de medaille is dat je plezier hebt in wat je doet, energie erin steekt en ervan krijgt. Mooi om te lezen.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Werkpret
4
Geef mij een kans

Ik sta op het podium. Helemaal in mijn element. Het is ‘open podium’ op de laatste repetitie van ons koor. De bonte avond. We doen iets met ABBA. Altijd leuk. Misschien knullig. Zeker tijdloos. Mijn eerste doorbraak in de voetsporen van ABBA plan ik op de eindmusical van de basisschool. …

Doeneke Werkpret
8
Hij is blij met zichzelf

‘Pfff, is het na al die regen eindelijk zomer, is het weer meteen idioot heet!’ Ze slaakt een diepe zucht en sjokt bozig weg. “Typisch een mismatcher“, zegt mijn andere collega, “zo eentje die zich altijd focust op wat er niet goed gaat.” Hij maakt het me helder en vertelt …

Doeneke Werkpret
1
Meneer Bata weet alles beter

“Je denkt teveel”, zegt ze tegen me. Even hoor ik een compliment, maar ’teveel’ is natuurlijk nooit goed. Ze werkt me in. “Ik ga je leren knallen”, jut deze chef mij op. Zij is er eentje uit de horeca en die knallen. Van haar moet ik niet ‘denken’, maar ‘doen’. …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten