Neem nou eens stelling

Doeneke Werkpret
21

Ik kijk wel uit. Ik kijk niet naar alles. En ik kijk zeker niet naar alles waar dan ook. Verhitte discussies begrijp ik soms wel, maar soms ook niet. Drammerigheid vind ik soms vervelend en onbegrijpelijk, maar soms is drammen nodig. Journalist Rutger Castricum vind ik enig met zijn De Klimaatkar. Freek de Jonge zit naast Rutger en ze babbelen over hun werk, het klimaat, werken aan een beter klimaat, hoop en wanhoop én straks het WK voetbal in Qatar. Werk gaat daar over lijken. Kijk je dan naar voetballers aan het werk met een balletje, of kijk je niet?


Oké, voor mij is dit niet zo’n ingewikkelde keuze. Ik heb sowieso weinig met voetbal. Voor voetballiefhebbers die gewoon zin hebben in een vrolijk samenzijn, vind ik het sneu. Dit wereldkampioenschap is niet gezellig. Dit WK verbindt niet. Dit WK verdeelt en draait om hoe geld werkt. Van meet af aan. Corruptie is een veel gehoorde stelling.


De aanloop naar WK 2022 in Qatar volg ik wel. Journalisten leggen heel wat misstanden in deze Golfstaat bloot. Corruptie, homohaat, vrouwenonderdrukking en moderne slavernij. Ouderwets en weerzinwekkend. Duizenden arbeidsmigranten raken gewond of sterven bij de bouw van faciliteiten voor dit WK. Ouderwets en gruwelijk. Dus ik neem stelling. Ik zeg nee tegen deze grootschalige schending van mensenrechten daar in Qatar. Ik kijk niet naar Van Gaal & co.

Daarmee doe ik iets niet. Dat is negatief. Liever doe ik juist iets wel. Dat werkt ook beter. Er zijn volop positieve acties. Ik teken de petitie ‘gerechtigheid voor arbeidsmigranten’*. Deze boodschap gaat naar het Ministerie van Arbeid in Qatar en de Wereldvoetbalbond FIFA. Mooi als dat werkt. En dit jaar doe ik weer mee aan de jaarlijkse Write for Rights** van Amnesty International. Deze wereldwijde schrijfmarathon tegen schending van de mensenrechten valt precies samen met het WK in Qatar. Een gouden match!


Ik ben benieuwd wat het grote voetbalminnend publiek doet. Nemen zij stelling? Schrijven jullie mee? Is het straks WK-rustig op straat? Omdat iedereen schrijft en/of kijkt hoe Nederland wereldkampioen wordt? Sowieso worden we met kijken en/of schrijven kampioen van de wereld!

Wereldkampioen – Doeneke wil ’t proberen!

*Petitie gerechtigheid voor arbeidsmigranten 
**Write for Rights 2022  en de post hierover Schrijf een brief, verander een leven

Qatar blijkt (na wat zigzaggen) toch de bovenbaas (over FIFA, bier en regels). Overheden die de hoogste lokale regels plaatsen boven contracten (daaronder)? Volgens mij kunnen we in Nederland best wat leren over (nooit) buigen voor rare commerciële Quatsch* (zoals we in Nederland zien rond beroepsonderwijs).

Stelling nemen (voor mens en EU-recht) vraagt een soms opvallend lange adem. Ambtenaren zien te weinig ruimte om Bewindspersonen te dienen (juist) mét oog voor alle Burgers (als bovenbaas).

* toeslagenaffaires waarin Parlement boven Kabinet monsters in de Markt creëeren, slepen soms zelfs Rechters mee. Ook daarvan is te leren

USA pollsters have been significantly underestimating Trump’s support in 2016 and 2020 and now some estimate https://projects.fivethirtyeight.com/2024-election-forecast/ winning chances: Trump and Harris draw 1%; Trump 53%; and Harris 46%. So I guess a 54% chance for Trump on winning seems to probably be underestimating the reality that he’ll be back in the White House pardon himself and his loyal supporters in relation to any loosely election related crimes and go after his opponents with some kind of lock them up attitude 🤠. With such an attitude the future looks🌑

https://rosannehertzberger.nl/2012/08/27/niw-column-9-dingen-die-ik-over-joods-zijn-leerde/ heeft scherp oog voor ethische thema’s. Bij selectie op afkomst door nationale autoriteiten zoals de Belastingdienst van het Ministerie van Financiën, DUO van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en het Ministerie van Buitenlandse Zaken die met algoritmes discriminatie automatiseren, stap je dan op? Of blijf je zitten? Meer smaken zijn er niet. Een collega Tweede Kamerlid dat net als Rosanne opstapt zegt “discriminatie heeft een gezicht gekregen”. Ook daarvoor is best wat te zeggen, maar het engste is als verborgen blijft wie slachtoffers zijn. Dan creëer en houd je slachtoffers onder de pet. En dat is heel erg foute boel.

Als de maatschappelijke omwenteling #MeToo één heldin heeft, dan is haar naam Rose McGowan. Na en met Rose stak de ene vrouw na de andere haar hand op, als slachtoffer van ongewenste seksuele avances van te machtige mannen. Enkele van die mannen verdwenen achter de tralies. Eén van hen stierf daar, al dan niet door zelfmoord, waarvan camerabeeld vermist is. Voornaamste vraag lijkt me of we als maatschappij echt iets geleerd hebben op het vlak van respect voor vrouwelijke zelfbeschikking. Ik vrees van niet. Rose was een belangrijke eerste kanarie in de kolenmijn, maar het tussen mannen en vrouwen foute klimaat op menige werkvloer is nog ongezond.

Nog een dot van een held is Roosje Glaser die ondanks vreselijke tegenslagen weet te blijven dansen, haar lange leven lang. In Brabant, Auschwitz tot in Stockholm. Daarheen emigreerde Rosa nadat ze in Nederland veel te vaak was verraden als Joodse. Zoals door haar man van wie ze scheidde, omdat hij een aanhanger werd van de partij waarin haat tegen Joden centraal staat. Naast dansen houdt Roosje van filmen van dansen in haar leven https://historiek.net/de-verzwegen-geschiedenis-van-rosa-glaser/7905/ Beelden die ze begroef voordat ze naar Duitsland werd gedeporteerd en opgroef na haar tijdelijke terugkeer in Nederland komen nu integraal online beschikbaar. Wie danst en filmt, die blijft 🌹🌹🌹

21 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Werkpret
2
Haar mannetje

Patricia start het eerste deel van haar carrière. Nadat ze haar studie, kunst, afbreekt aan het Western College in Texas, USA. Dat kunstenaarschap is voor later in haar leven. Eerst wil ze iets echt voor nu. Je bent maar eventjes jong. Dus, dit is het moment. Nu moet ze er …

Doeneke Werkpret
2
Geluk met krassen

ING wil er vanaf in België. Men schikt een pikante strafzaak, voor een miljoen euro. Dat is geen schuldbekentenis van ING bij onze zuiderburen, maar als er niets aan de hand is dan vind ik het een bom duiten. Krassen van loten is iets voor best gewone mensen. Je betaalt …

Doeneke Werkpret
5
Wie probeert wint

Natuurlijk lukt niet alles me. Zoals de eerste keer dat ik probeer iets te schrijven over net iets anders dan een training. Op een moment al best wat jaren terug krijg ik een vraag. Ik ben dan trainer bij een groot en leuk bedrijf. Al jaren ben ik er in …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten