Iedereen aan het watermanagement

Doeneke Werkpret
4

Ik begrijp onze koning wel, met zijn uitmuntende (tweede) studiekeuze: ‘Word in vier jaar een creatieve probleemoplosser die zorgt dat een stad zoals Rotterdam of New York ook in de toekomst nog leefbaar is. Ben je goed in rekenen maar wil je juist ook iets doen voor je medemens?’ Watermanagement!

Sproeischaamte. Bestaat dat woord? De planten en bloemen in mijn tuin staan er wat verdrietig bij deze zomer. Toch pak ik de tuinslang niet. Met pijn in mijn hart. Want die slang zit vast aan de kraan naar prachtig schoon leidingwater. En dat water is schaars. Afblijven dus.


Van jongs af aan – in de jaren 70 – krijg ik eindeloos de boodschap wees wijs met water’. Bij alle kranen op de basisschool en zelfs bij kinderen thuis hangt die sticker. Daarbij wemelt het van de opdruk ‘wees wijs met de waddenzee’ – op stickers, posters, tassen, T-shirts, petten en truien. Vanzelfsprekend koppel ik als klein meisje deze twee ‘wees wijs – geboden’ aan elkaar. Zet ik de kraan te lang open, dan dood ik die schattige zeehondjes in de Waddenzee. Afgrijselijk.

Watertekort en waterovervloed. Deze problemen vragen om serieus watermanagement. Van onze knapste koppen. En van mensen zoals ik. Met sproeischaamte. Ik ga aan de slag. Ik zet een emmer in de keuken en eentje op de badkamer. Daarin vang ik al het rest/mors water op. Dit water is voor mijn planten en bloemen. En als het regent? Dan is het rest/mors water voor een schoonmaaksopje. Of – wie weet uiteindelijk zelfs – voor het doorspoelen van de wc* … Maar dat vind ik nu nog wat te onhandig.

Stapje voor stapje – Doeneke wil ‘t proberen!

*https://www.mijnwaterfabriek.nl/nieuws/wc-spoelen-met-regenwater

VN secretaris-generaal Kofi Annan vraagt Willem-Alexander als voorzitter in hun adviesraad Water en Sanitatie. Ook werkt hij voor onze bewustwording, maar de Koning volgde geen (formele) tweede studie watermanagement.

Ik sprak laatst een boer die ooit sprak met Willem Alexander over watermanagement. Sindsdien ziet die boer zijn werk vooral als watermanagement.

Fijne blog weer. Ik ben al jaren fan!

4 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Werkpret
2
Geluk met krassen

ING wil er vanaf in België. Men schikt een pikante strafzaak, voor een miljoen euro. Dat is geen schuldbekentenis van ING bij onze zuiderburen, maar als er niets aan de hand is dan vind ik het een bom duiten. Krassen van loten is iets voor best gewone mensen. Je betaalt …

Doeneke Werkpret
5
Wie probeert wint

Natuurlijk lukt niet alles me. Zoals de eerste keer dat ik probeer iets te schrijven over net iets anders dan een training. Op een moment al best wat jaren terug krijg ik een vraag. Ik ben dan trainer bij een groot en leuk bedrijf. Al jaren ben ik er in …

Doeneke Werkpret
3
De dochter van

Bij boeren denk ik aan mijn jeugd. Een jeugdvriendin van me met wie ik nog steeds close ben is een boerendochter. Haar vader begrijpt veel van het leven en hij heeft volgens mij de beste baan ooit, als boer. Hij staat nooit in de file en werkt aan huis. Helemaal …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten