Digitale treurnis

Doeneke Digitaal

Ik barst in tranen uit als ik de uitleg van een digi-term alleen in het Computerwoordenboek op het SeniorWeb vind. Hallo, ben ik dat?

Het drama begint ’s ochtends. Ik open op mijn smartphone mijn bankapplicatie om, lekker vlotjes, wat geld over te maken. Ik lees ‘Update Beschikbaar’ en ‘OPEN DE PLAY STORE’. Balen! Dat vertraagt mijn betalen. Zonder update kan ik niet door.

Dus klik ik op ‘OPEN DE PLAY STORE’. De term ‘Play Store’ misleidt: veel apps die daar staan hebben niks met spelen te maken.

Play Store meldt: ‘Item niet gevonden’ en ‘OPNIEUW PROBEREN’. Ik klik, tegen beter weten in, op ‘OPNIEUW PROBEREN’. Dit levert (weer) niets op. Nooit levert zo’n ‘nogmaals proberen’ of ‘opnieuw proberen’ -knop iets op. Precies zoals de knop ‘hulp krijgen’. Allemaal nepknoppen. Ze geven hoop, maar nooit hulp …

En nu? Om 9:40 uur stuur ik mijn eerste mail naar support@:

‘Ik kan app niet openen. Krijg geen reactie bij update. Geen toegang. Graag hulp.’

Er start een intensieve mailcorrespondentie tussen het support@ en mij. In het Engels. Heel modern.

‘What kind of device are you using? And what version of the app do you currently have?

Ik google de betekenis van hun digitale jargon.

Ik geef antwoorden op de vragen, voer braaf alle probleemoplossende stappen uit en stuur schermafbeeldingen van mijn teleurstellende resultaten.

Om 11:42 uur zetten ze bij support@, op eigen initiatief, een medewerker in die de Nederlandse taal beheerst. Hmm, is dat nu fijn of pijnlijk? Het wordt niet beter. Het digitale jargon blijft hetzelfde.

‘Je zou inderdaad even je telefoon moeten updaten! wat voor telefoon heb je?’
‘Wat ik kan zien is dat het niet ligt aan je telefoon. de app ondersteunt 5.0 en hoger.’

Ik kom op plekken op mijn telefoon en laptop waar ik nog nooit ben geweest. En niet wil zijn.

Van update, reset, download, upload, Aptoide en OneDrive naar …

Om 17:04 uur eindig ik met dezelfde meldingen op mijn smartphone als waarmee ik de ochtend begon: ‘Update Beschikbaar’, ‘OPEN DE PLAY STORE’, ‘Item niet gevonden’ en ‘OPNIEUW PROBEREN’.

Ik ben gefrustreerd, verdrietig en radeloos.

Om 17:38 uur escaleert support@ mijn probleem naar hun app-ontwikkelaars ‘die in contact staan met Google’. Wow, ik ben dus toch helemaal NU. Google.

Als troost en zoethoudertje krijg ik de link naar hun nieuwe web-app. In een handomdraai bankier ik weer – op m’n laptop. Hopeloos ouderwets, natuurlijk. Heerlijk. Ik zet de betaling klaar en dan popt wreed op: ‘Your payment will be sent after you confirm it in the app’.

PLAY STORE & Co. – Doeneke wil ’t proberen!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Digitaal
3
Ik ben het zelf!

Hij herkent mij alweer niet. Ik druk mijn wijsvinger liefdevol op dat rondje aan de achterkant van mijn smartphone. Dan plaats ik mijn vinger ietsje scheef. Nog steeds herkent mijn telefoon me niet. Ik druk ietsje harder op die vingerafdrukscanner. Niets. Ietwat geïrriteerd leg ik mijn telefoon op de tafel …

Doeneke Digitaal
4
Slurp slurp

Zo schattig! Dat filmpje met die kat en die schildpad. En die met die baby en d’r vader. Voor ik het weet verlies ik me in van die korte videootjes. Zo op mijn smartphone. Ik zoek deze filmpjes niet. Deze reels vinden mij. Door die lekker gulle AI. Maar is …

Doeneke Digitaal
13
Hoe dom kan je zijn?

Liefdevol voldoet ze in no time twee Tikkies. 2x €750,- voor haar vriendin. Want die zit duidelijk heel erg lelijk in de penarie. Ze schrijft zelfs warrig in haar WhatsApp-berichtje. Niks voor die vriendin, normaal de rust zelve en nu zo paniekerig. Ze heeft geld nodig. ‘Heel erg dringent’ schrijft …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten