Digitale treurnis
- Door: Doeneke
- Categorie: Doeneke Digitaal
Ik barst in tranen uit als ik de uitleg van een digi-term alleen in het Computerwoordenboek op het SeniorWeb vind. Hallo, ben ik dat?
Het drama begint ’s ochtends. Ik open op mijn smartphone mijn bankapplicatie om, lekker vlotjes, wat geld over te maken. Ik lees ‘Update Beschikbaar’ en ‘OPEN DE PLAY STORE’. Balen! Dat vertraagt mijn betalen. Zonder update kan ik niet door.
Dus klik ik op ‘OPEN DE PLAY STORE’. De term ‘Play Store’ misleidt: veel apps die daar staan hebben niks met spelen te maken.
Play Store meldt: ‘Item niet gevonden’ en ‘OPNIEUW PROBEREN’. Ik klik, tegen beter weten in, op ‘OPNIEUW PROBEREN’. Dit levert (weer) niets op. Nooit levert zo’n ‘nogmaals proberen’ of ‘opnieuw proberen’ -knop iets op. Precies zoals de knop ‘hulp krijgen’. Allemaal nepknoppen. Ze geven hoop, maar nooit hulp …
En nu? Om 9:40 uur stuur ik mijn eerste mail naar support@:
‘Ik kan app niet openen. Krijg geen reactie bij update. Geen toegang. Graag hulp.’
Er start een intensieve mailcorrespondentie tussen het support@ en mij. In het Engels. Heel modern.
‘What kind of device are you using? And what version of the app do you currently have?
Ik google de betekenis van hun digitale jargon.
Ik geef antwoorden op de vragen, voer braaf alle probleemoplossende stappen uit en stuur schermafbeeldingen van mijn teleurstellende resultaten.
Om 11:42 uur zetten ze bij support@, op eigen initiatief, een medewerker in die de Nederlandse taal beheerst. Hmm, is dat nu fijn of pijnlijk? Het wordt niet beter. Het digitale jargon blijft hetzelfde.
‘Je zou inderdaad even je telefoon moeten updaten! wat voor telefoon heb je?’
‘Wat ik kan zien is dat het niet ligt aan je telefoon. de app ondersteunt 5.0 en hoger.’
Ik kom op plekken op mijn telefoon en laptop waar ik nog nooit ben geweest. En niet wil zijn.
Van update, reset, download, upload, Aptoide en OneDrive naar …
Om 17:04 uur eindig ik met dezelfde meldingen op mijn smartphone als waarmee ik de ochtend begon: ‘Update Beschikbaar’, ‘OPEN DE PLAY STORE’, ‘Item niet gevonden’ en ‘OPNIEUW PROBEREN’.
Ik ben gefrustreerd, verdrietig en radeloos.
Om 17:38 uur escaleert support@ mijn probleem naar hun app-ontwikkelaars ‘die in contact staan met Google’. Wow, ik ben dus toch helemaal NU. Google.
Als troost en zoethoudertje krijg ik de link naar hun nieuwe web-app. In een handomdraai bankier ik weer – op m’n laptop. Hopeloos ouderwets, natuurlijk. Heerlijk. Ik zet de betaling klaar en dan popt wreed op: ‘Your payment will be sent after you confirm it in the app’.
PLAY STORE & Co. – Doeneke wil ’t proberen!
Geen reacties