Aan de kant!

Doeneke Sociaal
15

‘Schijnheil!’ foeter ik in mezelf. Zo’n parmantig rechtop zittende 70+-fietser haalt mij moeiteloos in. Snel scan ik haar fiets op dat geniepige elektrische hulpmotortje. Bingo! Onze forse tegenwind heeft geen vat op haar. Soepeltjes trapt ze de pedalen rond. Allemaal fake, weet ik. Zij heeft zo’n fiets met elektrische ondersteuning. Bah! Ik fiets tenminste écht. Ik trap me suf. Ik ben mijn eigen motor.

Slaat mijn gemopper over elektrische fietsers ergens op? Dat aantal – elektrische – medeweggebruikers neemt exponentieel toe. Het zijn er heel veel. Te veel? Welnee! Dit is juist geweldig nieuws, begrijp ik van een hoogleraar op televisie. Want deze fietsers zijn ‘eigenlijk’ automobilisten. En in plaats van een ritje met hun auto, pakken ze nu steeds vaker hun elektrische fiets. Da’s top!

Een automobilist verleid je gemakkelijker tot het gebruik van een (elektrische) fiets dan dat hij overstapt naar het openbaar vervoer. Daarom is cycle-oriented-development van steden fijn in opmars. De fiets als basis én baas in het verkeer. Zoals in Houten*. Fantastisch! Dé verkeersader in zo’n stad is dan een conflictvrij fietspad. Een fietspad waarop je lekker doorfietst. Zonder obstakels. Zo’n prachtig concept vraagt om een grootse basishouding van de fietsers. Eentje zonder onderling gefoeter.

Ik leer dé ideale basishouding, voor op het conflictvrije fietspad, bij een oefening in een training. Met z’n twaalven lopen we achteruit én met onze ogen dicht door elkaar in een klein zaaltje.
In de eerste ronde nemen we de ‘sorry’– houding aan. Dat wordt een onduidelijk en wiebelig zooitje.
In de tweede ronde is onze houding ‘aan de kant’. Er hangt direct een agressieve sfeer en we botsen irritant en veel tegen elkaar op.
Onze laatste houding is ‘ik zie wel wat ik tegenkom’. Wow! Deze werkt perfect! Als vanzelf tovert die mindset een ontspannen glimlach op onze gezichten. Heel natuurlijk lopen we door elkaar en een beetje tegen elkaar op. Elk contact verloopt lekker soepeltjes. En plant iemand een elleboog in mijn zij?
Ah, oké …

Dus hup op mijn fiets op het – nu nog conflictrijke – fietspad, oefen ik alvast de ‘ik zie wel wat ik tegenkom’– houding. En passeert mij zo’n schijnheilige fietser met een hulpmotortje? Ah, oké …!

Oefenen – Doeneke wil ‘t proberen!

* fietsstad-van-nederland

Ik zie wel wat ik tegenkom? Volgens mij werkt dat bij anderen met een botte aan de kant attitude heel slecht. Sukkelen is tof als iedereen dat een beetje doet!

Prachtig fotowerk weer Doeneke!

Als spelletje met collega’s bij die foto’s is leuk te raden uit welk land ze komen. Van boven naar onderen gok ik eerste is VS, derde Engeland en rest Frankrijk.

“Duitse automobilisten rijden sinds begin deze maand naar Nederland om goedkoper te kunnen tanken” lees ik op de blog waar ik jouw blog ooit ontdekte.

Misschien is de vraag een beetje woke, maar is tanken bij ons nu te goedkoop* of in Duitsland te duur Doeneke? Meer stimulans in Duitsland voor elektrisch. Kan jij hier iets mee? Ik lees ’t graag.

* https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het-opladen-van-een-elektrische-auto#:~:text=Aanbieders%20hanteren%20prijzen%20tussen%20de,%E2%82%AC%200%2C12%20per%20kilometer.

“Een fitte volwassene of een jongere hoeft voor een snelheid van tussen de twintig en vijfentwintig kilometer per uur geen elektrische fiets aan te schaffen. Met een gewone, goede sportieve fiets en een gezonde, matige inspanning haal je die snelheid ook. Dus overweeg je een elektrische fiets aan te schaffen omdat een gewone fiets zo zwaar trapt, kijk ook eens naar een snellere gewone fiets. In ieder geval veel goedkoper en minder kwetsbaar” lees ik bij onze Fietsersbond. Ik heb het niet zo op jongeren die van hun ouders een e-bike krijgen, om zeg die paar kilometer binnen Blaricum, naar school te gaan. Als je nou dagelijks van de ene naar de andere kant van de Afsluitdijk moest?!

Opgevoerde elektrische fietsen, gevoed met grijze stroom, vind ik een plaag op onze fietspaden en voor de geestelijke en fysieke gezondheid van iedereen 🥺

P.S. zo’n opgevoerde e-bike mag niet op de openbare weg en je moet bij een reguliere supersnelle e-bike een helm op en een kentekenplaat zoals elke brommer

Gewoon fietsen is de oplossing voor zo’n beetje alles. Alleen bij echt rotweer neem ik nog de auto. En zelfs dat doe ik minder en minder de laatste tijd.

Ik krijg de laatste tijd meer advertenties over elektrische fietsen. Google weet alles, maar ik voel me jong 😁

In één rake klap lost een helmplicht voor elke e-bike heel veel op. Goed nieuws voor alle eerste hulpverlening die nu overuren draait door e-bikers zónder helm met hersenletsel. Jongeren willen geen helm en gaan weer zelf trappen.

Controversieel is het niet, dus helmplicht lijkt me een mooi signaal richting komende verkiezingen. E-bike is top met altijd een helm op ⛑️.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/11/fietsbaan-helmplicht-voor-e-bikes-a4174020 🚳.

15 reacties

Laat een reactie achter op Marc Marsman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doeneke Sociaal
4
Ik zie door zon

De ochtendzon vult onze woonkamer. Via het voorraam op het oosten redt ze het tot op de eettafel aan de west raamzijde. Zonnestralen verlichten mijn zondagse ontbijtje. Zij maakt mij blij. Het jaar rond is alles fleurig, in zo’n doorzonwoning! In de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog is dat gevoel …

Doeneke Sociaal
4
Kom, we gaan lekker buiten spelen!

Hoor ik ‘woensdagmiddag’, dan maakt mijn hart nog altijd een vrolijk sprongetje. Vrij! Buiten spelen! Met andere kinderen! Altijd feest! Joepie! In de jaren 70 in onze nieuwbouwwijk is dat een makkie. Er zijn volop kinderen in de buurt. Auto’s staan keurig – tegen het roesten – in de garage. …

Doeneke Sociaal
12
Hop on top

Een slecht geklede, harige mannenhater is hardnekkig mijn eerste associatie met ‘feminist’. Dat komt door die paplepel van vroeger. Wij tegen zij. Tegen mannen. Dat soort dingen. Dus heet ik liever geen feminist. Maar ik ben wel ergens voorstander van. Ik ben voor gelijke fijne rechten voor mensen van verschillende genders, …

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "Toestaan cookies" zodat je makkelijk op deze site kan surfen. Als je op deze site blijft zonder je cookie-instellingen te wijzigen of je klikt hier op "Accepteren" dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten